Namaste - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jessica Betten - WaarBenJij.nu Namaste - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jessica Betten - WaarBenJij.nu

Namaste

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jessica

06 April 2005 | Nepal, Kathmandu

Vandaag is dus de dag dat mijn oma gecremeerd wordt. Het voelde wel heel raar vanmiddag. Ik was om kwart over twee (is half elf in NL) naar een tempeltje hier geweest. Ik dacht dan kan ik er toch in gedachten nog bij zijn. Ik had ook een kaarsje opgestoken, maar toen kwamen er na 20 minuten wat Boeddhistische mensen binnen die mij dus allemaal aan zaten te staren omdat ik natuurlijk niet Boeddhistisch ben. Dus toen ben ik maar gegaan en heb ik nog even op mijn kamertje gezeten. Het was een vreemde gewaarwording, maar ik hoop maar dat het opgenomen is dan kan ik het thuis nog een keer bekijken.
Verder is het hier wel ok. Vandaag alweer de derde stagedasg er op zitten. De eerste stelde eigenlijk niet zo veel voor en vandaag eigenlijk ook niet, maar gisteren was wel leuk. Toen zijn we naar een district ziekenhuis geweest met de bus. Een hele lading dokters en geneeskundestudenten waren mee. Het gaat er daar wel raar aan toe wat betreft geneeskunde. Helemaal geen privacy voor de patient. Er worden minstens 2 patienten tegelijk in hetzelfde kamertje onderzocht. Met de hele familie er ook nog bij. Vandaag was het trouwens nog veel erger. Toen hadden we poli in het ziekenhuis hier en een vrouwtje bemoeide zich blijkbaar teveel ergens mee. Ik dacht dat de patient haar zoon was, maar weet niet zeker. Maar toen viel de dokter eerst heel erg uit, in het Nepalees helaas maar ik wil denk ik ook niet weten wat hij zei want het klonk echt neit best. Toen hij klaar was duwde hij de vrouw weg en toen ze weer iets zei werd ze met een zaklamp geslagen. (Ze doen hier trouwens oogonderzoek met een gewone zaklamp dus vandaar). Wij waren echt met stomheid geslagen. Echt belachelijk. Vervolgens kregen wij een heel vragenvuur waar we dus niks van bakten, dus daar was hij ook niet zo blij mee. Ik kan er wel tegen als hij zo met geneeskundestudenten om gaat, maar zo kun je toch echt niet met je patienten omgaan. Zo iemand zou in Nederland voor de rechter moeten verschijnen denk ik.
Het eten is hier trouwens ook best saai. Ze eten hier dus minstens 2 keer per dag rijst en soms hebben ze het zelfs bij het ontbijt. Dat gaat me dus echt iets te ver!!! Dan bestel ik maar brood. Maar lunch en avondeten is dus eigenlijk altijd rijst tot nu toe. Vanavond gaan we gelukkig uit eten met 2 andere meisjes uit Maastricht. Voor hun is het het laatste avondje al weer. Dus wel leuk dat we gaan uit eten!! En dan hebben we ook weer eens iets anders te eten!!
Ga nu maar weer eens wat studeren in de hoop dat ik morgen wel wat meer vragen kan beantwoorden!
xxx

  • 06 April 2005 - 13:05

    Drx:

    he jess, goed dat je er op deze manier toch bij stil hebt gestaan.
    wie was dat die met de zaklamp sloeg? zeker die senior met die grote ogen. vindt je het verder wel leuk?

    frank

  • 06 April 2005 - 13:20

    Ad:

    Hey Jessica!
    Gecondoleerd met je oma.
    Echt klote dat je er niet bij kunt zijn. Maar hou je taai!!
    groetjes

  • 06 April 2005 - 13:59

    Mama:

    Fijn dat je voor Oma een kaarsje heb opgestoken! We hebben wat gefilmd, tenminste heeft oom Harrie gedaan .Verder ging alles goed -was een miio afscheid.We hebben jou gemist.Wat een ongelooflijk verhaal over die arts met zijn zaklamp-niet normaal!Geniet van het etentje vanavond.Ik zal straks een email sturen met wat meer details.Liefs van mijxxxxxx

  • 06 April 2005 - 15:39

    Marije:

    Hee, mooi dat je een kaarsje aangestoken hebt voor oma.
    Leuk dat jullie vanavond uiteten gaan met twee andere meisjes. Als ik dat zo lees zitten er best veel studenten uit Maastricht daar, wel gezellig.
    Die rijst komt vast je neus uit ja. Gelukkig dat je ook brood kunt bestellen 's morgens.
    Hou je goed en tot mails! xx

  • 06 April 2005 - 19:16

    Je Zusje:

    heej jes!de mis was echt heel mooi en ook in t crematorium!in de kerk hebben daan, ik en annemieke t kruisje van oma in de muur gehangen (net als bij peter) en wij hebben alle 3 een kaarsje opgestoken en ook 1 voor jou!!!in gedachten was je er bij!!!pas goed op jezelf dikke kus mij

  • 06 April 2005 - 20:26

    Hans Floris:

    Dag Jessica, Zojuist je web adres van Max ontvangen. Zo nieuwsgierig als ik ben, ben ik direkt naar je web gaan kijken. Alleerst gecondoleerd met je oma!
    Jouw gevoelens kan ik begrijpen. Jaren terug, ik was aan het reizen in het Verre Oosten en vertoefde in Taiwan, kreeg ik het bericht dat mijn moeder was overleden. De terugvlucht was pas na enkele dagen mogelijk. Om het kort te maken, ik kon niet op de begrafenis zijn. Ik herinner me nog dat ik via de telefoon met een zus sprak die me gerust stelde. Ik had immers al van moeder afscheid genomen. Nu, vele jaren later, vind ik het nog steeds jammer dat ik niet op de begrafenis aanwezig was of dat niemand een video of iets dergelijks voor me had opgenomen. Ik mis namelijk "iets .
    Dat gebeurde is echter verleden tijd en de wereld draait door.
    Sinds een week weer terug van een drie en halve weekse reis. Begin maart ben ik begonnen in Bejing en Tjanzin, dan naar Korea en Taiwan. Via Thailand en Malaysie naar Pakistan en India. op het laatst was mijn biologische klok in de war en verlangde ik erg naar een gekookte aardappel.
    Geniet van je verblijf. Ook al is het dagelijks leven in Nepal voor jou (ons) nog zo vreemd, voor de lokale bevolking is het normaal.
    Groetjes , de oom Hans van Max

  • 06 April 2005 - 20:28

    Der Max:

    Hee Jessica,
    Ten eerste gecondoleerd met je oma. Ik had het nog met je moeder erover gehad hoe we je het moesten vertellen. Helaas was er geen andere mogelijkheid dan het via de email te doen. Niet echt leuk zo, maar het kon niet anders.
    Ten tweede. Goed om te horen dat het met je stage goed gaat. Natuurlijk zijn dit pas de eerste dagen maar toch.
    Ten derde. Ik ben veilig aangekomen in Karlsruhe. Het is nog een beetje wennen maar verder is alles oke. Ik heb een leuke kamer en ik heb al wat andere exchange students ontmoet. Ik laat het allemaal over me heen komen en we zien wel wat er gebeurt. Ik zal binnenkort een emailtje naar je sturen met wat meer details.
    Dat was het wel weer.
    Hoe je taai daar in het verre Nepal en ik mis je heel erg!!!
    Dikke Kus

  • 07 April 2005 - 10:41

    Jessica:

    Was jullie gisteren vergeten te bedanken voor alle lieve reacties. Dankjewel! Ik heb er veel steun aan gehad. Wat ik ook nog vergeten was te melden is dat er weer een paar nieuwe foto's op petrivangastel.waarbenjij.nu staan, dus ff kijken!!
    Frank: het was idd die senior met die grote ogen ja, echt een eikel!! Verder is het nog even aftasten, maar wel ok!

  • 07 April 2005 - 15:24

    Hilde:

    Ha Jessica! Als ik julli everhalen over de artsen lees valt het hier in Nederland wel mee ja, haha! Ach, strax ben je blij dat je weer fijn in Nederland coschappen kan gaan doen! Fijn dat je door een kaarsje aan te steken toch nog je oma hebt kunnen "herdenken".Heel veel sterkte de komende dagen en probeer te genieten!Ik ga vanavond voor het eerst kijken hoe mijn nieuwe kamer eruit ziet (heb hem nog niet gezien, maar de verhuizing is al bijna geregeld, haha!) Ik heb er zin in! Groetjes aan Petri en veel plezier in Nepal!!Liefs Hilde PS. Ook veel plezier enzo van Fred (zit nu naast me)

  • 08 April 2005 - 09:10

    Esther:

    Hoi jessica,
    Wilde even melden dat wij veilig in KTM zijn. Welliswaar met omweg (zie mijn site). Marjoes is alweer vertrokken en ik geniet even van de rust. Heel veel plezier op BPK, enne laat het ziekenhuis je niet te veel op je kop zitten......

  • 08 April 2005 - 10:46

    Papa:

    Ha schat! 't was een mooie crematie, voor zover dat mooi kan zijn. In gedachten was je er bij. Ik wens je nog veel plezier en succes met je co-schap. PS nog bedankt voor je e-mail. xxx-jes papa

  • 08 April 2005 - 11:54

    Papa:

    Ik heb zojuist een last-minute geboekt: ik vlieg morgen vanaf Eindhoven naar Antalya (Turkije). Ik zal proberen om ook daar je reis te kunnen volgen.
    xxx-jes papa

  • 08 April 2005 - 13:16

    Marloes:

    Hee Jessica. Wat erg dat je oma is overleden, sterkte! Hopelijk heb je het voor de rest wel erg naar je zin daar.Liefs Marloes PS: Goed nieuws:ik heb zo goed als zeker een baan!!

  • 08 April 2005 - 13:51

    Frank:

    de tips voor het weekend.
    1) bhedetar
    2) bazaar
    3) chettra (maar dat zou ik doen als je met meer bent, staat ook in het boekje)
    4) zwemmen
    5) vraag de nepalezen voor iets leuks.
    6)kosi river en bird reserve (maar dat is een beetje moeilijk om te komen)

    frank

  • 09 April 2005 - 00:59

    Max:

    Ik mis je !!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Jessica
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 9097

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: